Nog twee dagen mombasa......... - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Frederika - WaarBenJij.nu Nog twee dagen mombasa......... - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Frederika - WaarBenJij.nu

Nog twee dagen mombasa.........

Door: frederikaklatter

Blijf op de hoogte en volg Frederika

11 Augustus 2010 | Kenia, Mombassa

Tja....nu pas weer een teken van leven.

Dat betekent dat ik me hier totaal niet verveel en tijd tekort kom.
Het is hier heerlijk!!!!!!!!!!!!!

Wat ik dan doe??
Half negen op staan.
Negen tot tien op mijn gemak genieten van het ontbijtbuffet.

Tot elf uur op mijn balkonnetje relaxen.
Maak dan vaak een kopje cappucino.

Om de dag een hele dag bij het zwembad. Lekker zonbedje. Bakken, zwemmen, puzzelen, praatjes maken, lezen, kijkje op het strand nemen, muziek luisteren, af en toe even in slaap vallen.
Om de dag is het hier volop mooi weer.
Steeds een aardige bries, zodat het goed uit te houden is.
Vanaf vier uur een beetje bewolking, maar koud wordt het dan niet.

Om vijf uur terug naar mijn balkon.
Genieten van mijn zeezicht uitkijk.
Daar zijn mensen aan het jet skieen, bootje varen of zwemmen.
Op het strand wordt veel verkocht, met name houten dieren(giraffes ed) en wikkeldoeken. Natuurlijk ook kokosnoten. En veel safari verkopers. Altijd veel mensen op het strand. Dus veel kijkplezier voor mij.
6 uur in bad of een lange warme douche.
7 uur een beetje tv kijken, krantje lezen van hier. Kan je elke dag kopje bij het zwembad. De krantenman komt nl. langs.
8 uur naar het dinerbuffet. Super.
Om half tien naar de koffieruimte, waar ook meestal iets te zien is.
Tot nu toe:
een Masaioptreden(koekhappers)
een afrikaanse dansgroep
een snakeshow
een live band(alleen blinde mensen)
disco
En dan om elf uur nog even op mijn balkonnetje genieten van de zeegeluiden tot de muskieten me weer te pakken nemen.

En de dag is om.

De andere dagen onderneem ik iets.
Zo ben ik dus een dag naar Malindi geweest, maar dat had ik al verteld.
Een dag naar het stadscentrum en de boulevard in de stad. En naar mwtappa een dorpje plm 15 minuten vanaf het hotel. Wisten jullie ook al.
Een dag Nakumat supermarkt(lopen is 3 kwartier), internetten en rennen. OOk al bekend.

Nieuw activiteiten:
Een dagje met een glasbottemboot naar het koraalrif en vandaar snorkelen tussen honderden zebravissen. Een begeleider snorkelt voor je uit. Hij voert de vissen, zodat er meer te zien is, ook duikt hij regelmatig naar de bodem om bijvoorbeeld een zeester(rood), of zeeegel of schelpen of iets glibberigs van de bodem te halen en mij te tonen en/of te laten voelen. Brr..een keertje echt vies glibberig!!!!
Ik mocht ook de vissen voeren. Ze eten dan uit je hand. Maar dat heb ik deze keer maar even niet gedaan.

Hier trouwens geen zwemvest of drijvers o.i.d. De zee is een stuk onrustiger dan het water bij Galapagos(was altijd een baai). Het snorkelen was daarom ook iets spannender. De boottocht zelf was ook behoorlijk ruig. Ik was dan ook en beetje wee op de mag toen we weer terug op het strand kwamen.
Nu een kameelritje? Nee, nu even niet. Tomorrow? We'll see.

Twee dagen safari!!! Tsavo east nationaal park.
Na een tweede dag onderhandelen en verschillende organisaties te hebben vergeleken, was de keus gevallen op Liztours.
Het vriendelijkst, het goedkoopst, vertrek zekerst, keniaanse eigenaresse, simpel kantoortje, ontmoeting met de chauffeur vooraf, geen borg betalen, vertrek vanaf hotel en terug ook, drinken en versnaperingen onderweg in het busje gratis, alles verder inclusief.

Mensen die dit lezen en ook in Mombasa op zoek zijn naar een goede tour.
Moi avenue, zo'n 500 meter voor de tusks aan de rechterkant. Liztours. Het uithangbord ziet er niet uit. Vlak naast een organisatie met een prachtig uithangbord. Trap op. Tegenover Ketty tours(goed maar erg duur). Je bent dan echt bij de paatselijke bevolking! Zij doen werkelijk alles om je toer onvergetelijk te maken. Komt het geld tenminste waar het hoort. De hotels en grote organisaties zijn nl. meestal in handen van Indiers, Europeanen of Amerikanen. Zij verdienen!! De Kenianen zorgen voor een goed verblijf(zijn ober of schoonmakers e.d), maar verdienen slecht. En dan zijn de banen ook nog maar alleen voor een uitgelezen groep Kenianen.

Maar dus ik om 9 uur in het busje.
Via een hectische rit door de stad naar het kantoor. Daar betalen. Nu naar Voi town. Onderweg veel foto's gemaakt. Dorpjes Mazera, Maritini, Maiakani. Geweldig, wat een activiteiten en wat een mensen op straat.
Van krotten tot mooie stenen huizen. Van zwervers tot bankemployees.
Fietstaxi's, bromfietstaxi's, tuk tuks, matatu's,taxi's, bussen, en de trein.
Veel, veel vrachtwagens die dikke rookpluimen uitlaatgassen uitstoten.
Langs de weg veel afval. Om de zoveel meter een vuilnisbelt van afval langs de weg. Dan is het even neuzen dicht. Zelfs midden in de bebouwde kom.
Op de vuilnisbelten geiten, kraaien en heel vaak mensen die tussen de troep nog naar iets bruikbaars of eetbaars zoeken.
Trekkarren volgeladen en voortgetrokken door mannen met ontbloot bovenlijf en sterk transpirerend. Vrouwen die spullen op hun hoofd dragen, van een fles tot zware takkenbossen.
Kinderen veelal op blote voeten en met zanderige kleren.
Veel zaakjes, soort marktkraampje van houten planken met golfplaten dak of palmblderen. Open aan de voorkant. Ook vaak gedicht met stukken karton. De bussiness vindt half binnen en half ervoor buiten plaats. Bijvoorbeeld fietsenmakers, naaiers, autobanden, kleren, technischerparaties, etc.
Langs de weg veel takkenbossenverkopers. In bundels ligt het klaar voor de verkoop. Ze zitten er de hele dag naast in de hoop dat iemnd iets koopt. Zeker om de 10 meter eentje.
Voor de fabrieken langs de weg zitten en staan tientallen mensen. Zij hopen dat ze misschien die dag daar kunnen werken. Soms worden er tien tot 20 mensen binnengelaten om een dagje te werken, soms niemand. De gehele dag zitten, hangen ze daar in de brandende zon.

Al met al... je kijkt echt je ogen uit onderweg.

Om half twaalf gaan we het nationaal park binnen. Nu gaat het dak omhoog en kunnen we staan. Met de hoofden uit het dak stekend speuren naar wild. Schitterende savanne. Rood zand. Alles vlak langs de zeer, hobbelige zandweg is dan ook rood van het zand.
Al snel zien we de Thompson gazelles. Dan impalla's(kleinere gazelles). En dan een dik dik(kleinste gazellesoort). Zie een paar keer een ijsvogel. Een prachtige blauwe vogel. Baboons(apen).
En dan ineens.... een bericht over de radio(staat steeds aan) Er zijn cheetah's gesignaleerd. Alle busjes racen nu die kant op. Niemand denkt meer aan de maxiale snelheid van 40 km/uur. Als wij aankomen hebben we een prima plekje. Moeder Cheetah met jong. Super.
Mijn nieuwe fototoestel met 16 x zoom komt nu goed van pas.
Cheetah's zij er niet zoveel in dit park en worden bija nooit gezien langs de paden. Onze chauffeur is helemaal in extase. Hij heeft de Cheetah vier jaar geleden voor het laatst zo dichtbij gezien.

Vervolgens zien we vele olifanten. Ver weg en betrekkelijk dichtbij.
Giraffes. Vind ik prachtige beesten.

En dan is het tijd voor de lunch. Er is ook een zwembad..... een grote ton met vervuild water. Dat is geen optie dus nu een uurtje rondhangen bij de lodge. Bij het rondlopen stuit ik op een waterplas en dan ineens zie ik een groep olifanten aankomen op een drafje. Zij gaan badderen en drinken. Op nog geen vijf meter afstand! Daarna gooien ze zand op hun ruggen met de slurf. Prachtig.
Om vier uur staat de koffie en thee klaar. Altijd in lodges.

De tweede gamedrive begint om kwart over vier tot zeven uur.
Nu zien we weer veel giraffen, eentje steekt vlak voor ons de weg over.
Veel olifanten. Ook die steken vlak voor ons over. Een hele lange sliert. En langs de weg een hele groep badderende olifanten. Schitterend. Natuurlijk weer veel soorten gazelles.
Och en natuurlijk veel zebra's. Ook veel soorten hoenderen.
En dan ineens is het weer racen. Een bericht op de radio, leeuwen gesignaleerd. Als we aankomen staat het al zwart van de witte safaribusjes. De leeuwen liggen ergens in de bosjes. We staan in de rij te wachten tot we er vlak bij zijn. Het blijft moeilijk tezien.
Om half acht het diner en koffie.

Nog even op het terrasje voor de hut zitten en luisteren naar de geluiden van de savanne. Vooral kikkers.

De volgende dag loopt de wekker al om vijf uur af en zit ik om half zes al an he ontbijt. Om zes uur de derde en laatste game drive. Weer hebben we veel geluk. We zien een vos, een stinkdier, natuurlijk weer veel giraffes en veel olifanten en veel zebra's en veel gazelles(allerlei soorten)en veel baboons. Maar ook weer cheetahs(echter nu te ver om echt te kunnen zien). En nu twee stoeiende leeuwen vlak langs de weg.
Tot slot zien we nog buffels.
Zeer tevreden verlaten we om twaaf uur het park.
Nu staat er nog een bezoek aan een massaidorp op het programma. Daar moet je dan nog wel 10 euro voor betalen. Je gaat binnen in hun kraal en mag alles bekijken en vragen. je mag overal foto's van nemen. De kinderen komen zelfs als vliegen op de stroop op je afgerend om te mogen poseren. Ze laten zien hoe ze vuur maken zonder lucifers oid. en voeren natuurlijk de SPRINGDANS op.
Natuurlijk alles heel primitief, maar er straalt wel een zekere gezelligheid vanuit.

Ook de terugweg is weer indrukwekkend. Zoveel activiteiten langs de weg.
Vlak voor Mombasa staan we in de file. Om twee uur ben ik terug in het hotel.

Het voelt of ik een week ben weggeweest, zoveel gezien en indrukken opgedaan.

Nijlpaarden en neushoorns hebben we niet gezien.

Schitterend.

Eventueel nog een bezoek aan Wasini eiland met kans op dolfijnen, morgen of overmorgen.

Groeten aan iedereen.

Tot gauw.

• 11 Augustus 2010 - 17:35

Hilke:

Ha, toch nog een verslag uit Kenia. Leuk om te lezen! Gelukkig geen zoekgeraakte fotokaartjes of fototoestellen danwel videocamera's die kapot gaan of te water gelaten worden ... En je bent ook nog niet verdwaald dus?
    Wij zijn vandaag weer thuisgekomen.

• 11 Augustus 2010 - 21:42

Jantje:

He moi,
    Je hebt inderdaad al een goede kleur opgelopen lijkt het op de foto's. Lekker hoor. En een safari, gaaf. Ik vond het ook zo leuk in Zimbabwe om wild te spotten, fanatastisch. Handig dat je nog even de namen onder de foto's van de dieren hebt gezet ;)
    Beel plezier nog met je laatste dagen!
    XJantje
    PS de stilte week was mooi en nu nog lekker anderhalve week thuis.

• 12 Augustus 2010 - 05:50

Anja:

Je vermaakt je daar prima, maar dat had ik wel verwacht.
    Nog veel plezier!

Groet, Anja.